Mediation is het gezamenlijk – op een voor beide partijen acceptabele en bevredigende manier – oplossen van een geschil of conflict onder deskundige leiding van een onafhankelijke en onpartijdige derde, de mediator. Vaak is een ruzie al zo hoog opgelopen dat de partijen de oplossing niet meer kunnen zien. Mediation kan dat veranderen. De mediator stimuleert en begeleidt u bij het creatief zoeken naar een oplossing van uw conflict en hij bewaakt het proces. Kenmerkend is dat de mediator zich niet of nauwelijks met de inhoud van het conflict bemoeit, maar zich vooral richt op de bewaking en het faciliteren van het proces. Meer dan tweederde van alle mediations slaagt.
Mediation is sneller, effectiever en goedkoper met behoud van relatie
Mediation is veelal een betere en aanmerkelijk snellere, effectievere en goedkopere manier om een oplossing van een (dreigend) conflict te realiseren, dan bijvoorbeeld een juridische procedure of arbitrage. In een dergelijke procedure moeten immers vaak advocaten worden ingeschakeld. Dat betekent dat die advocaten gaan onderhandelen. Daarbij tracht elke advocaat voor zijn eigen cliënt de beste oplossing te bereiken. Meestal vinden die onderhandelingen plaats op basis van tegengestelde standpunten en argumenten. Daardoor bestaat het gevaar dat de ‘prijs’ van de oplossing onnodig wordt opgedreven.
Als de onderhandelingen niet slagen, beslist uiteindelijk de rechter. De beslissing levert dan een ‘winnaar’ en een ‘verliezer’ op. Maar de vraag is dan wél of de ‘winnaar’ zijn/haar winst kan incasseren (verzilveren) en of de ‘verliezer’ zijn/haar verlies kan en wil dragen. En wat betekent dat voor de relatie tussen die partijen in de toekomst?
In mediation wordt een situatie gecreëerd waarin partijen die met elkaar in conflict zijn, echt naar elkaar luisteren en zo mogelijk begrip hebben voor elkaar;
- Duidelijkwat de echte kwesties zijn die spelen in het conflict
- Helder gemaakt welke belangen aan de standpunten van partijen ten
grondslag liggen en welke gezamenlijke belangen die partijen hebben - Een situatie gecreëerd, waarin partijen zélf hun oplossing(en) voor hun conflict
bedenken
Daardoor kan zo’n conflict in mediation vaak op een zodanige manier worden opgelost, dat er voor beide partijen een win-win-situatie ontstaat. Dit is van belang als men de relatie op langere termijn in stand wil houden. De mediator faciliteert en begeleidt de deelnemers bij het bereiken van zo’n resultaat.
Wanneer wordt Mediation toegepast?
- In situaties van ziekteverzuim of arbeidsongeschiktheid
- In het werkbaar maken van samenwerkingsrelaties
- Bij het oplossen van arbeidsconflicten
- In conflicten tussen de bestuurder en de ondernemingsraad
- Bij conflicten tussen bedrijven
- Bij conflicten tussen overheid en burger of bedrijf
- Bij conflicten binnen gezins- en familiesituaties
- Bij echtscheiding
- Bij buurt- en burenruzies
HOE GAAT EEN MEDIATION?
De mediaton begint met het ondertekenen van een mediationovereenkomst. De standaardovereenkomst van de MfN vindt u op deze website onder ‘reglementen en formulieren’. In deze overeenkomst spreken de deelnemers met elkaar af dat zij zich zullen inspannen om het mediationproces te laten slagen. Daarin is tevens afgesproken dat alles wat tijdens de mediation naar voren komt, absoluut vertrouwelijk blijft. Ook de mediator is aan die vertrouwelijkheid gebonden.
De mediator begeleidt het gesprek en zorgt ervoor dat elke deelnemer zijn standpunt, beleving en ervaring van het conflict naar voren kan brengen. Hij zorgt er ook voor dat de andere deelnemer(s) daadwerkelijk ho(ren)ort wat de ander zegt en dat deze begrijpt wat wordt bedoeld. De mediator ‘faciliteert’ het gesprek (het communicatie- en onderhandelingsproces) tussen de deelnemers. Zo komen de kwesties die spelen tussen betrokkenen en die de basis vormen voor het conflict op tafel.
Dat doet de mediator door:
- de deelnemers – elk voor zich – inzicht in het eigen gedrag te laten krijgen en inzicht in het gedrag van de andere deelnemer(s) te bevorderen. De mediator stimuleert dus zelfinzicht en inzicht in het proces.
- inzichtelijk te maken op welke wijze de deelnemers die in een conflict verwikkeld zijn met elkaar communiceren;
- de deelnemers helderheid te laten verschaffen uit welke kwesties het conflict écht bestaat en welke belangen er daadwerkelijk bij hen spelen.
Als de deelnemers dit wensen of als de mediator duidelijk maakt dat hij dit voor de voortgang van het mediationproces belangrijk vindt, kan met elk van de deelnemers een afzonderlijk gesprek plaatsvinden. Als dergelijke gesprekken plaatsvinden moet dat vooraf bekend zijn aan alle deelnemers in de mediation.
Wanneer alle kwesties die tussen de deelnemers spelen op tafel zijn, wanneer het duidelijk is waar het conflict precies om draait en wanneer helder is geworden welke belangen er bij elk van de deelnemers aan de mediation spelen, begeleidt de mediator hen bij het zoeken naar een oplossing die voor beiden aanvaardbaar is. De mediator stimuleert de deelnemers daarbij in het bedenken van zo veel mogelijk alternatieve opties.
De mediator begeleidt vervolgens de onderhandeling tussen de deelnemers om zo tot een voor beiden, op basis van hun belangen, optimaal resultaat te komen.
Is die voor de deelnemers passende oplossing eenmaal gevonden, dan wordt schriftelijk vastgelegd hoe de deelnemers het conflict zullen oplossen. De gemaakte afspraken kunnen worden vastgelegd in een (eind)verslag van de mediator of in een (vaststellingen)overeenkomst, die door de deelnemers wordt ondertekend. Daardoor zijn de afspraken ook juridisch bindend en moeten de deelnemers zich daaraan houden.