Gespecialiseerd in arbeids- en familierecht
linkedin
  • Home
  • Arbeidsrecht
    • Voor werknemers
    • Voor werkgevers
  • Scheidingsadvocaat
    • Scheidingsadvocaat
    • Scheidingsmediator
    • Over mij
  • Werkwijze
  • Over mij
  • Tarieven
  • Mijn klanten
  • Contact

Transitievergoeding aangepast

13 mei 2015
by Bert Butter
advocaat, butter, Hoorn, transitievergoeding
Comments are off
De transitievergoeding is voor diverse situaties aangepast. De hoogte van de 
transitievergoeding wordt in deze situaties in feite te hoog gevonden.
De Tweede Kamer heeft onlangs ingestemd met drie maatregelen die 
onbedoelde en ongewenste effecten van de regeling van de transitievergoeding, 
die per 1 juli 2015 in werking treedt, moeten voorkomen. 
Die ongewenste effecten doen zich met name voor in sectoren waar sprake is
van seizoensarbeid, maar kunnen zich ook voordoen in andere sectoren waar
sprake is geweest van tijdelijke en met tussenpozen van minder dan zes maanden
opvolgende arbeidsovereenkomsten. 
De maatregelen moeten er toe leiden dat werknemers niet hun baan verliezen vanwege 
een dreigende transitievergoeding voor de werkgever. En voor werkgevers beperken ze de
hoogte van de eventueel verschuldigde transitievergoeding.
Per 1 juli a.s. treedt, als onderdeel van de Wet werk en zekerheid, de regeling
van de transitievergoeding in werking. Daarmee wordt een wettelijke ontslagvergoeding
in het leven geroepen.
Op grond van deze regeling is een werkgever bij ontslag van de werknemer
een vergoeding verschuldigd als het dienstverband ten minste 24 maanden heeft geduurd. 
Onder ontslag wordt mede verstaan het niet voortzetten van een arbeidsovereenkomst
voor bepaalde tijd. Voor het bepalen van het recht op en de hoogte van de 
transitievergoeding tellen arbeidsovereenkomsten die elkaar met een tussenpoos
van ten hoogste zes maanden hebben opgevolgd, mee. 
Voor het recht op een transitievergoeding wordt geen onderscheid gemaakt tussen
tijdelijke werknemers en werknemers met een vast contract.
 
De regeling van de transitievergoeding heeft onmiddellijke werking. 
Dit betekent dat de verplichting in beginsel geldt voor iedere werknemer
die op of na 1 juli 2015 wordt ontslagen, waarbij de periode gelegen vóór 1 juli 2015
meetelt voor het bepalen van het recht op en de hoogte van de transitievergoeding. 
Alle arbeidsovereenkomsten die elkaar in de voorliggende periode met een
tussenpoos van ten hoogste zes maanden hebben opgevolgd, tellen dus mee.
Tegen deze onmiddellijke werking zijn bezwaren geuit. Met name de land- en tuinbouw, 
de horeca en de uitzendbranche zouden hiervan nadelen ondervinden. 
In deze branches wordt namelijk veel gewerkt met seizoenswerkers. 
Werkgevers in deze branches kunnen hierdoor na 1 juli 2015 te maken krijgen met
de verplichting om hun tijdelijke/seizoenswerknemers een transitievergoeding te betalen, 
omdat de hiervoor genoemde tussenpoos van meer dan zes maanden
in de voorliggende periode niet in acht is genomen. 
Voorheen hielden werkgevers namelijk rekening met een maximale onderbreking van 
drie maanden in het kader van de ketenregeling. 
Het risico bestaat dat daardoor werkgevers hun tijdelijke werknemers niet meer 
opnieuw in dienst willen nemen, omdat dan bij het aflopen van de arbeidsovereenkomst 
de transitievergoeding verschuldigd kan zijn.
Op 3 maart 2015 heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel 
Wet aanpak schijnconstructies. 
In de Tweede nota van wijziging bij dit wetsvoorstel zijn drie maatregelen 
opgenomen die enkele problemen met de transitievergoeding als gevolg van 
de onmiddellijke werking moeten voorkomen. 
Deze maatregelen gelden niet alleen voor sectoren waar sprake is van veel 
seizoensgebonden werk, maar voor iedere branche. 
De maatregelen moeten voorkomen dat werkgevers in geval van seizoenswerk 
na 1 juli a.s. geconfronteerd worden met een, soms forse transitievergoeding, 
waardoor het risico bestaat dat seizoenswerkers hun baan verliezen. 
Daarnaast wordt beoogd arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd te bevorderen.

1) Baangarantie: uitstel transitievergoeding
De eerste maatregel betreft een regeling op grond waarvan een werkgever (nog) 
geen transitievergoeding verschuldigd is, als hij de werknemer de garantie biedt 
dat hij binnen zes maanden weer bij hem aan het werk kan. 
Die garantie moet bestaan uit een nieuwe arbeidsovereenkomst (tijdelijk of vast)
die wordt aangegaan vóór het einde van de huidige, tijdelijke arbeidsovereenkomst
en waarvan de ingangsdatum ligt binnen zes maanden nadat deze arbeidsovereenkomst
van rechtswege eindigt.
De nieuwe arbeidsovereenkomst moet tussentijds kunnen worden opgezegd. 
Zo wordt voorkomen dat de werknemer die voor aanvang van de nieuwe overeenkomst
een andere baan heeft gevonden, verplicht is bij zijn voormalige werkgever in dienst treden. 
Als de werknemer in dienst treedt van zijn oude werkgever en vervolgens gebruik maakt
van de mogelijkheid om tussentijds op te zeggen, dan is de werkgever,
behoudens ernstig verwijtbaar handelen of nalaten, geen transitievergoeding verschuldigd.
Met deze maatregel wordt voorkomen dat werkgevers op of na 1 juli 2015 
direct na het eindigen van een tijdelijke arbeidsovereenkomst een transitievergoeding
verschuldigd zullen zijn.
Wanneer de werkgever geen baangarantie biedt, is hij uiteraard wel een transitievergoeding
verschuldigd (als aan alle overige voorwaarden, zoals een minimale duur van het
dienstverband van 24 maanden, is voldaan). 
Dit geldt ook als hij de garantie niet biedt bij afloop van een volgende tijdelijke
arbeidsovereenkomst.
De perioden van het dienstverband waarin (nog) geen transitievergoeding verschuldigd
is omdat de werkgever een baangarantie biedt, tellen wel mee voor het recht op en
de hoogte van de transitievergoeding bij een toekomstige beëindiging. 
Met het bieden van een baangarantie is de werkgever dus slechts tijdelijk vrijgesteld
van zijn verplichting een transitievergoeding te betalen.

Let op: hier is dus sprake van uitstel, geen afstel.

2) Overgangsrecht: arbeidsverleden voor 1 juli 2015
De tweede maatregel betreft overgangsrecht. Hiermee wordt voorkomen dat 
het arbeidsverleden dat is opgebouwd vóór 1 juli 2015 volledig meetelt voor
het recht op en de hoogte van de transitievergoeding. 
Arbeidsovereenkomsten die vóór 1 juli 2012 zijn geëindigd en elkaar met
een onderbreking van meer dan drie maanden hebben opgevolgd, 
tellen niet mee voor het bepalen van het recht op en de hoogte van de transitievergoeding. 
Voor arbeidsovereenkomsten die elkaar na 1 juli 2012 opvolgen geldt dat zij 
niet meetellen als er sprake is van een onderbreking van maximaal zes maanden. 
In de situatie waarin een arbeidsovereenkomst is aangegaan vóór 1 juli 2012
en eindigt op of na 1 juli 2012 en binnen ten hoogste zes maanden wordt opgevolgd 
door een volgende arbeidsovereenkomst geldt dus dat deze twee arbeidsovereenkomsten 
worden samengeteld.

3) Arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd
De laatste maatregel heeft tot doel om het aangaan van arbeidsovereenkomsten
voor onbepaalde tijd te bevorderen. 
De maatregel houdt in dat als er vóór, op of na 1 juli 2015 een arbeidsovereenkomst
voor onbepaalde tijd wordt aangegaan, de voorafgaande arbeidsovereenkomsten niet
worden meegeteld als deze arbeidsovereenkomsten vóór 1 juli 2015 zijn geëindigd én
onderbroken zijn geweest met een periode langer dan drie maanden
(of de termijn die op grond van de cao gold). 
De opbouw van de transitievergoeding over de betreffende periode wordt, 
aldus minister Asscher, in feite uitgeruild tegen een arbeidsovereenkomst 
voor onbepaalde tijd met de daarbij behorende ontslagbescherming en opzegtermijn.

De ministeriële toelichting op de regeling treft u aan op de VAAN website.
De behandeling in de Eerste Kamer zal naar alle waarschijnlijkheid in mei 2015
worden afgerond.Informatie over de behandeling van het wetsvoorstel vindt u hier.
Over de auteur
Bert Butter, en als advocaat arbeids- en ondernemingsrecht heb ik een bijzondere mening: ik procedeer liever niet.
Deel & Like
  • google-share

Nieuws

  • hoe een mediator kiezen als je wel mediation wilt maar er geen overeenstemming is over de mediator
  • Privacy op de werkvloer van de mailende werknemer
  • Vechtscheiding en omgang
  • Burn-out
  • Gebruikersvergoeding woning

Over Butter

Of u nu werkgever of werknemer bent, ik help u het liefst buiten de rechtszaal om. Oók bij conflicten waar een juridisch gevecht onvermijdelijk lijkt. Soms is dat ook zo, maar vaak kan ik iedereen een hoop tijd, geld, moeite en frustratie besparen door buiten de rechter om te denken.
Lees meer

Nieuws

  • hoe een mediator kiezen als je wel mediation wilt maar er geen overeenstemming is over de mediator
  • Privacy op de werkvloer van de mailende werknemer
  • Vechtscheiding en omgang
  • Burn-out
  • Gebruikersvergoeding woning

Werkgebieden

Alkmaar, Almere, Amstelveen, Amsterdam, Bergen (NH), Castricum, Den Helder, Uitgeest, Heerhugowaard, Hoorn, Schagen

Advocaat Hoorn

WMO ondersteuning

WIA & re-integratie

Contact

Butter Advocaat, Mediator & Coach
Bierkade 15
1621 BE Hoorn

Tel. 0229 249 660
Mob. 06 54288049
Stuur een bericht

vaan-logo

Bert Butter © 2025
Gehost door: Digit Services Alkmaar