Ziekte en controle gaan hand in hand. Maar controle werkt niet als medicijn.
Soms is sprake van dagelijkse controle. Dagelijks contact ter controle van ziekte wordt door sommige werkgevers gezien als een noodzakelijke wijze van verzuimbegeleiding. De noodzaak wordt vaak gevoed door wantrouwen.
Leidt een dagelijkse controle, in de vorm van contact met de werknemer, tot een spoedig herstel?
In veel gevallen niet. Het leidt tot schade aan de arbeidsrelatie en tot hoge kosten.
De voorzieningenrechter in Utrecht kreeg de volgende situatie voorgelegd.
De werknemer heeft zich op 1 februari ziek gemeld als gevolg van een ernstige griep.
De werkgever schrijft aan de werknemer op 13 februari dat de werknemer iedere dag telefonisch contact dient te onderhouden met werkgever.
De Arbodienst heeft op 15 februari geoordeeld dat werknemer ziek is. Twee weken later deelt de werkgever mede dat er geen regelmatig telefonisch contact wordt onderhouden en dat de loondoorbetaling zal worden opgeschort als de werknemer niet dagelijks contact onderhoudt. Tevens vordert werkgever afgifte van de leaseauto.
De werknemer reageert schriftelijk, waarop de werkgever de werknemer uitnodigt voor een gesprek op kantoor. Het gesprek op kantoor heeft niet plaatsgevonden, maar wel een gesprek bij de werknemer thuis. De werkgever heeft na afloop van het gesprek de leaseauto meegenomen.
Op dezelfde dag heeft de werknemer een bezoek gehad van de Arboarts. Deze concludeert dat nog sprake is van ziekte.
Naar aanleiding van dit laatste oordeel schrijft de werkgever dat een deel van het loon zal worden ingehouden, aangezien de werknemer niet dagelijks contact onderhoudt.
Op 8 maart 2012 is de werknemer bij de bedrijfsarts geweest. Deze concludeert dat er klachten zijn die gerelateerd zijn aan de werksituatie/arbeidsverhouding. De arbeidsongeschiktheid kan per 8 maart 2012 worden afgesloten.
De werknemer bericht hierover aan de werkgever dat hij nog steeds klachten heeft en dat hij niet beter is. Hij neemt contact op met zijn huisarts. Daarnaast vraagt de werknemer een deskundigenoordeel aan.
Het UWV concludeert in het deskundigenoordeel dat de werknemer zijn eigen werk niet kon doen. De werkgever houdt echter vast aan het ingenomen standpunt en betaalt vanaf 30 maart het loon niet meer.
De voorzieningenrechter oordeelt dat uit het deskundigenoordeel volgt dat de werknemer per 9 maart volledig ziek was. De voorzieningenrechter volgt het standpunt van de Arboarts niet.
Met betrekking tot het voorschrift dagelijks contact te onderhouden, oordeelt de voorzieningenrechter als volgt.
De voorzieningenrechter overweegt dat het verstrekken van inlichtingen nodig is het recht op loon tijdens ziekte vast te stellen. Het recht op doorbetaling hangt dus af van de vraag of een werknemer wel of niet arbeidsongeschikt is. De beoordeling van de arbeidsongeschiktheid dient door een bedrijfsarts te geschieden. Het dagelijks telefonisch contact onderhouden tussen werkgever en werknemer is geen redelijk voorschrift.
De werknemer behoudt dus zijn aanspraak op loon. Ten onrechte is de loondoorbetaling opgeschort.
De werkgever wordt niet alleen veroordeeld tot betaling van het loon, maar ook in diverse andere kosten. Zoals 20% wettelijke verhoging, incassokosten en de kosten van de procedure.
Al met al heeft deze strenge aanpak niet geleid tot een snellere hersteldmelding. De werkgever heeft uiteindelijk alleen maar extra kosten gemaakt en heeft een verstoorde arbeidsverhouding veroorzaakt. Dit laatste kan de werkgever nog veel duurder komen te staan.
In dit geval had de werkgever zijn wantrouwen op tafel kunnen leggen in een mediation. In de mediation is vertrouwelijkheid en geheimhouding gewaarborgd. In die situatie kan een sfeer kunnen worden gecreëerd waarin de werknemer aan zijn herstel kan werken en het verzuim niet wordt verergerd door het wantrouwen van de werkgever. Het is in het belang van beide partijen dat herstel plaatsvindt. Na de genezing kan het werk worden hervat of kunnen partijen afspraken maken over een beëindiging van het dienstverband.
Ik begeleid werkgevers en werknemers bij het opstellen van een convenant om in deze situatie heldere afspraken te maken.
Wilt u meer informatie of advies over uw situatie, neemt u dan even contact met mij op. Ik ben te bereiken op 06-54288049 of 0229-249660.